Zákaznické příběhy

Problém
  • Výskyt výrobních chyb, které jsou způsobeny výpadky Poka-Yoke nástrojů.
  • Poka-Yoke nástroje se používají k minimalizaci neúmyslných chyb ve výrobě.
  • Funkčnost Poka-Yoke nástojů je nutné v předepsaných intervalech kontrolovat.
Řešení​
  • Začlenění testů Poka-Yoke nástrojů do výrobních procesů řízených systémem MES PHARIS. 
  • Systém MES PHARIS eviduje vedle standardních výrobních událostí také testy Poka-Yoke nástrojů.
  • Kontroly jsou řízeny a evidovány systémem MES PHARIS.
Přínos

Díky pravidelné kontrole jsou eliminovány výrobní chybykteré byly dříve způsobovány výpadky Poka-Yoke nástrojů.

Problém
  • Operátoři a seřizovači provádějí drobnější údržbářské zásahy, které je nutné evidovat.
  • Operátoři a seřizovači potřebují znát plán nebo dostat pokyn k provedení daných zásahů.
  • Dále musí mít operátoři a seřizovači k dispozici dokumentaci pro provedení požadovaných zásahů.
  • Pro operátory a seřizovače bylo obtížné sledovat a evidovat tyto zásahy pomocí software dostupného na několika málo centrálních PC nebo pomocí papírové dokumentace.
Řešení​
  • V rámci modulu Údržba systému MES PHARIS bylo implementováno uživatelské rozhraní ve výrobním klientu (terminálu) umístěného na každém pracovišti (u každého stroje).
  • Požadavky na údržbu jsou automaticky notifikovány a zpracovávány přímo na výrobních terminálech u jednotlivých strojů. 
  • Pro evidenci a řízení údržby není nutné využívat externí systémy. 
  • Operátoři a seřizovači provádějící drobnější údržbářské zásahy evidují tuto činnost v rámci jednoho prostředí společně s činnostmi výrobními. 
  • Obsluha nemusí rozlišovat, do jakého systému se má registrovat pro provedení daných úkonů (údržba, výroba, logistika, …).
Přínos
  • Včasnější a správnější údržbářské zásahy provaděné operátory a seřizovači.
  • Úspora času operátorů a seřizovačů při sledování plánů údržby.
  • Úspora času operátorů a seřizovačů při evidenci údržbářských zásahů.
  • Eliminace nutnosti využívat externí údržbářské systémy.
Problém
  • Pracovníci výroby museli fyzicky navštěvovat zkušebny oddělení kvality za účelem podání požadavku na uvolnění prvního kusu.
  • V průběhu procesu uvolňování prvního kusu museli pracovníci výroby (i opakovaně) navštěvovat zkušebny oddělení kvality pro výsledky kontrol.
  • Zejména u uvolnění prvního kusu, které nebylo provedeno úspěšně na první pokus, vznikaly vysoké prostoje pracovníků výroby.
Řešení​
  • Zavedení digitální komunikace mezi pracovníky výroby a oddělením kvality v rámci systému MES PHARIS.
  • Nově probíhá komunikace mezi výrobou a QA digitálně přes výrobní terminály a PC ve zkušebnách.
  • Výrobní terminály jsou umístěné na každém pracovišti (u každého stroje). PC s klientem systému MES PHARIS je dostupné v každé zkušebně.
  • Systém pomáhá inteligentním a automatizovaným způsobem třídit a prioritizovat fronty vzorků k testu, informovat o výsledku zkoušek a dávat pokyny k provedení dalších kroků.
  • Fronty vzorků, výsledky zkoušek, opakované testy a pokyny k provedení dalších kroků jsou dostupně pracovníkům výroby na výrobních terminálech i pracovníkům kvality na PC s klientem MES PHARIS.
Přínos
  • Pracovníci výroby neztrácí čas opakovanými (a často zbytečnými) návštěvami zkušeben oddělení kvality.
  • Nedochází k záměnám vzorků nebo průvodní dokumentace vzorků.
  • Výroba může být v řádném režimu spuštěna ihned po schválení prvního kusu.
  • Zkracuje se množství výrobků vyrobených v režimu neuvolněné výroby.
Problém
  • Požadavek ze zákaznického auditu na SPC analýzy.
  • Potřeba pořízení specializovaného QA software.
  • Problém sběru dat z výroby a zadání dat do specializovaného QA software.
Řešení​
  • Zprovoznění QA funkcionalit systému MES PHARIS.
  • V systému MES PHARIS dochází k automatickému sběru dat ze strojů, měřidel a vstupů od operátorů.
  • Přímo v MES PHARIS lze nad online sbíranými daty provést analýzy SCP. Výstup z analýzy dostává uživatel ve formě reportů Power BI, které může dále sám upravovat a integrovat s dalšími Power BI reporty ve firmě.
  • Reporty obsahují vyhodnocení ukazatelů Cp, Cpk, Cpm, Sigma, D(X), E(X), vývoj ukazatelů v čase, přehled výrobků s nejhoršími hodnotami ukazatelů, regulační a korelační diagramy.
Přínos
  • Díky automatickému sběru technologických dat z výroby a sadě SPC reportů není potřeba žádný další specializovaný QA software.
  • Data není nutné přepisovat, transformovat a předávat do dalších kvalitářských systémů. Vyhodnocení dat (SPC) probíhá ve stejném systému jako automatický sběr dat.
Problém
  • V mnoha výrobních společnostech musí personál používat celou řadu různých programů a informačních systémů.
  • Tyto systémy mají různá uživatelská rozhraní, různé způsoby ovládání, autentizace, atd.
  • Uživatelé musí přemýštet, jaký úkon a v jakém systému provést.
  • Uživatelé musí přemýšlet, jaká data v jakém systému naleznou.
  • Systémy se musí obtížně integrovat a nezřídka data manuálně přepisovat nebo mezi systémy exportovat a importovat.
Řešení​
  • Zavedení integrovaného výrobního systému MES PHARIS.
  • Velkým přínosem integrovaného MES systému je jednotné uživatelské prostředí pro různé procesy ve výrobním podniku. 
  • Obsluha nemusí rozlišovat, do jakého systému se má přihlašovat pro provedení pracovních úkonů (údržba, kvality, výroba, logistika, …). 
  • Všechny požadované vstupy a výstupy jsou realizovány v rámci jednoho systému.  
  • V systému MES PHARIS obsuha zadává i záskává informace o výrobě, plánu, kvalitě, údržbě, logistice, atd. v rámci jednoho uživatelského rozhraní.
  • MES PHARIS daná data buď sám přímo zpracovává a nebo na pozadí poskytuje přenos dat do externích systémů.
Přínos
  • Zrychlení a zjednodušení práce uživatelů v rámci jednotného výrobního informačního systému.
  • Eliminace nutnosti pořizovat speciální software z oblasti TQM, QMS, TPM, CMMS.
Problém
  • Pracovníci neefektivně využívali pracovní dobu.
  • Neefektivitu výrobních operací bylo díky nasazení systému MES PHARIS již možné identifikovat.   
  • Avšak nebyly evidovány prostoje vně výrobních operací. Zejména rozdíly mezi docházkou a pracovní činností.
Řešení​
  • Nasazení reportingu systému MES PHARIS na data z docházky a výroby.
  • Srovnání časů z docházkového systému vůči registracím k práci. 
  • Zjištění ne/efektivity využití pracovní doby u personálu.
Přínos
  • Lepší alokace osob a eliminace neproduktivních časů, zvýšení produktivity.
  • Optimalizace nepracovních prostojů (vrátnice, cesta na oběd, šatny, …).
Problém
  • Firma dostávala opakované reklamace na záměnu dílů především pro levo-pravé výrobky. Příčinou záměn byla zejména nepozornost obsluhy při vkládání dílů do obalových jednotek a také označování obalových jednotek nesprávným štítkem. 
Řešení​
  • Nasazení modulu Výrobní logistika systému MES PHARIS pro řízení tisku štítků obalových jednotek přímo na pracovišti u stroje. Současně byly stroje vybaveny dvěma samostatnými terminály s tiskárnami štítků. Výroba levo-pravých dílů je řízena odděleně.
Přínos
  • Odbourání problémů se záměnami výrobků.
  • Úspora v řádu milionů korun za eliminaci zákaznických reklamací.
Problém
  • rámci auditů bylo nalezeno mnoho neshod zejména v souvislosti s dokumentací dle požadavků IATF.
Řešení​
  • Byla provedena digitalizace průvodní výrobní dokumentace.
  • Digitalizovaná dokumentace je řízeným způsobem distribuovaná na konkrétní pracoviště dle aktuálně vyráběného výrobku.
  • Digitalizovaná dokumentace je dostupná na výrobních klientech (terminálech) na každém pracovišti.
  • Příslušné části dokumentace jsou přístupné obsluze v závislosti na oprávněních, rolích a stavu proškolení.
Přínos
  • Eliminace záměn dokumentace.
  • Výrazné zlepšení známky od auditorů Škoda (C -> A).
  • Zisk lepších zakázek.
Problém
  • Díky digitalizaci monitoringu výroby bylo možné odhalit příčinu mnoha chyb ve výrobním procesu.
  • Odhalení příčin chyb však nevedlo k jejich eliminaci. I přes nápravná opatření v rámci pracovní kázně se obsluha i nadále dopouštěla záměrných či neúmyslných chyb.
Řešení​
  • Nasazení nástrojů Poka-Yoke.
  • Nástroje Poka-Yoke po odhalení chyby v rámci realtime monitoringu výroby upozorní obsluhu, informují nadřízeného pracovníka a zastaví stroj.
  • Reakce na odhalenou chybu je eskalována postupně. Nejprve je upozorněna obsluha hlášením na výrobním klientu (terminálu). Pokud nedojde k nápravě, je notifikace zaslána nadřízenému pracovníkovi. Eskalace déle pokračuje a končí až zastavením stroje. Jednotlivé kroky v eskalačním procesu jsou vizualizovány na velkoplošných obrazovkách přímo ve výrobní hale.
  • Poka-Yoke nástroje se aplikují na kontrolu vstupních materiálů, kontrolu povolené délky práce na rizikových pracovištích, použití správných obalových materiálů, atd.
Přínos
  • Eliminace vzniku chyb, u kterých byla nápravná opatření v rámci pracovní kázně neúčinná.
  • Úspora za eliminaci zákaznických reklamací.
Problém
  • Nebylo možné snadno dohledat, kam byly umístěny formy (sklad, nástrojárna, výrobní hala, pozice v regálu, atd.).
  • Evidence umístění forem se lišila od jejich skutečného umístění.
  • Nebyla přesná evidence, jak dlouho byly formy na daném umístění (stroj, nástrojárna, …).
  • Nebyla přesná evidence skutečně odpracovaných cyklů a motohodin na formách.
Řešení​
  • Formy byly vybaveny RFID čipem.
  • Terminály u strojů byly vybaveny čtečkou RFID čipů.
  • Byla pořízena mobilní PDA zařízení s RFID čtečkou pro sledování umístění forem mimo výrobní halu.
  • Skutečná pozice umístění formy je zaznamenána mobilním PDA zařízením.
  • Informace o umístění formy je dostupná v celém systému (i na mobilních PDA zařízeních).
  • Nasazení a sejmutí formy na/ze stroje je zaznamenáno přes RFID čtečku u terminálu stroje.
  • Systém zpracovává a poskytuje data o cyklech a motohodinách skutečně odpracovaných na dané formě.
Přínos
  • Přehled o skutečném aktuálním i historickém umístění formy.
  • Přehled o skutečné délce umístění formy na jednotlivých pozicích.
  • Přehled o skutečných odpracovaných cyklech a motohodinách na formě.
  • Zkrácení času nutného pro nalezení formy.
  • Přesné podklady pro údržbu forem na základě dat o jejich skutečném použití.
Problém
  • Operátoři jsou nedostatečně informováni o změnách ve výrobní dokumentaci.
  • Špatný přenos informací mezi navazujícími směnami.
  • Problematické dohledávání a aktualizace neplatné výrobní dokumentace ve výrobě.
  • Vysoké náklady spojené s administrací změn ve výrobní dokumentaci.
Řešení​
  • Aktivace tzv. „E-learningu“ v rámci systému MES PHARIS.
  • Systém pomocí výrobních klientů (terminálů) upozorňuje obsluhu na změny ve výrobní dokumentaci.
  • Změny dokumentace jsou dostupné na každém pracovišti vždy v aktuální verzi a pro aktuální výrobu.
  • Změny dokumentace jsou zobrazovány „chytře“ dle role obsluhy, úrovně a času zaškolení obsluhy, fáze výroby, apod.
  • Obsluha pomocí svých autentizačních údajů potvrzuje seznámení se se změnami dokumentace.
  • Systém může vynutit přečtení přiložených dokumentů (DOC, PDF, TXT, PNG, MOV, atd.).
Přínos
  • Zkráceny zaškolovací časy o desítky minut.
  • Úspora v řádu desetitisíců Kč/měsíc za odbourání aktualizace papírové dokumentace.
  • Úspora času režijních pracovníků zodpovědných za aktualizaci dokumentaci – 1 úvazek.
Problém
  • Neshoda u auditu. Nebylo dostatečně zajišteno hlídání, zda je výroba prováděna pracovníkem proškoleným na danou variantu výrobku.
  • Standardní evidence proškolení byla nedostatečná.
  • Nebylo možné rychle a efektivně vyřešit tuto neshodu v ERP systému (nákladné a zdlouhavé řešení).
Řešení​
  • Nasazení systému řízeného zaškolování pracovníků v MES PHARIS.
  • Vedle standardní evidence a kontroly proškolení, lze proces zaškolování v MES také řídit. 
  • Systém kontroluje, zda jsou k práci společně registrováni školitelé a školené osoby, jak dlouho školení probíhá a jak školený pracovník danou práci zvládal. 
  • Na základě splnění nastavených podmínek je školené osobě vygenerováno nebo manuálně zadáno proškolení odpovídající úrovně. 
  • Výstupy z procesu zaškolování jsou poskytovány pro účely auditu.
Přínos
  • Byla odstraněna neshoda z auditu IATF.
  • Vedle formálního splnění podmínek auditu se lepší evidence a řízené proškolování projevilo ve skutečném zvýšení kvality výrobků a snížení zmetkovitosti.
  • Dosáhli jsme zvýšení zisku na zakázce min o 3%.
Problém
  • V mnoha výrobních společnostech musí personál používat celou řadu různých programů a informačních systémů.
  • Tyto systémy mají různá uživatelská rozhraní, různé způsoby ovládání, autentizace, atd.
  • Uživatelé musí přemýštet, jaký úkon a v jakém systému provést.
  • Uživatelé musí přemýšlet, jaká data v jakém systému naleznou.
  • Systémy se musí obtížně integrovat a nezřídka data manuálně přepisovat nebo mezi systémy exportovat a importovat.
Řešení​
  • Zavedení integrovaného výrobního systému MES PHARIS.
  • Velkým přínosem integrovaného MES systému je jednotné uživatelské prostředí pro různé procesy ve výrobním podniku. 
  • Obsluha nemusí rozlišovat, do jakého systému se má přihlašovat pro provedení pracovních úkonů (údržba, kvality, výroba, logistika, …).
  • Všechny požadované vstupy a výstupy jsou realizovány v rámci jednoho systému.  
  • V systému MES PHARIS obsuha zadává i záskává informace o výrobě, plánu, kvalitě, údržbě, logistice, atd. v rámci jednoho uživatelského rozhraní.
  • MES PHARIS daná data buď sám přímo zpracovává a nebo na pozadí poskytuje přenos dat do externích systémů.
Přínos
  • Zrychlení a zjednodušení práce uživatelů v rámci jednotného výrobního informačního systému.
  • Eliminace nutnosti pořizovat speciální software z oblasti TQM, QMS, TPM, CMMS.
Problém

Zajištění vysoké kvality výrobků dodávaných pro Audi, BMW,  Rolls-Royce, … 

Řešení​
  • Vytvoření a instalace kontrolních montážních přípravků. Jedná se o systémy pro montáž a zároveň kontrolu výrobků. Montážní přípravek obsahuje nástroje Poka-Yoke pro eliminaci neúmyslných chyb při montáži.
  • Kontrolní montážní přípravky jsou mobilní zařízení, které je možné přesouvat a využívat u různých strojů.
  • Systém MES PHARIS řídí napojení a sběr dat z kontrolních montážních přípravků.
  • Systém dle přítomnosti kontrolního montážního přípravku přepíná nebo kombinuje sběr dat ze stroje (vstřikolisu) a kontrolního montážního přípravku.
  • MES PHARIS umí na základě signálu z kontrolního montážního přípravku načíst cyklus, OK kus nebo NOK kus případně typ neshody.
Přínos
  • Splnění zákaznického požadavek nutného pro zisk zakázek od renomovaných výrobců v automotive (Audi, BMW,  Rolls-Royce, …).
  • Výrazné zvýšení kvality a snížení zmetkovitosti výroby, dosažení s tím spojených úspor.
  • Vyšší míra automatizace a snížení nároků na obsluhu.
Problém
  • součástí poptávky zákazníka Rolls-Royce byla povinnost dodávek v režimu Just-In-Sequence.
Řešení​
  • V krátkém čase jsme rozšířili MES PHARIS o proces řízení výroby v režimu Just-In-Sequence.
Přínos
  • Splnění požadavků zákazníka jednoznačně přispělo k získání nové zakázky, 
    MES PHARIS se tak podílí na realizaci významného projektu pro Rolls-Royce.
Problém
  • Výroba speciálních tlakových lahví klade nekompromisní požadavky na 100% evidenci vstupních materiálů a technologických parametrů při výrobě každého kusu.
Řešení​
  • MES PHARIS poskytuje elektronické řešení 100% evidence vstupních materiálů a technologických parametrů.
  • MES PHARIS ve spolupráci se systémem PDM aktivně zajišťuje definovaný přístup ke změnám parametrů na úrovni technologického postupu či samotného stroje dle oprávnění jednotlivých uživatelů, jejich proškolení a odborné způsobilosti.

 

Přínos
  • Traceabilita materiálových vstupů a technologických parametrů přes jedinečnou identifikaci kusů.
  • Splnění požadavků z certifikací letecké výroby.
  • Eliminace ruční administrativy spojené se zákaznickými audity.
Problém
  • Požadavek na jedinečnou nesmazatelnou identifikaci kusů (výrobků pro letecký a záchranářský průmysl).
  • Administrativní náročnost dosavadního způsobu vedení jedinečné identifikace kusů a realizace odběratelských auditů.
Řešení​
  • Zařízení pro nesmazatelné značení výrobků (gravírovací automat) bylo integrováno do MES PHARIS.
  • Zařízení pro elektronické načítáním vstupních polotovarů bylo integrováno do MES PHARIS. 
  • Proces řízení výroby byl nastaven s povinným využitím těchto integrovaných zařízení:
    • MES PHARIS přímo řídí proces gravírování jedinných kódů na výrobcích.
    • Následné operace jsou automaticky řízeny na základě načítání těchto kód.,
    • Problematiku jedinečné identifikace kusů a zpětnou dohledatelnost kompletně přebírá MES PHARIS.
Přínos
  • Optimalizace výrobních časů.
  • Vyloučení lidských chyb. 
  • Minimalizace administrativy spojené s jedinečnou identifikací kusů
  • Minimalizace administrativy spojené s realizací odběratelských auditů.