JE INDUSTRY 4.0 MARKETINGOVÁ BUBLINA?
Jedním ze známek toho, že v IT světě je něco pouhou „vábničkou“ může být to, že dané slovo či slovní spojení je zneužíváno tvůrci trendů, infuencery, dokonce i vedoucími manažery, prodejci a konzultanty. Je zřejmé, že se toto stalo v Industry 4.0, IoT a Smart Factories. Co s tím? Podívejme se na to, jak k tomuto tématu přistupovat trochu víc střízlivě.
Počátky pojmu Industry 4.0 lze najít už po projektech high-tech strategii německé vlády z roku 2011, která silně zahájila podporu automatizace ve výrobě. Pojem Industry 4.0 byl veřejnosti představen ve stejném roce na veletrhu v Hannoveru. V součanosti tento pojem používá téměř každá společnost v oblasti IT nebo průmyslové automatizace k popisu svých produktů nebo služeb, a tím vytváří zbytečný zmatek.
Snažíme se říci, že společnosti neprodávají Industry 4.0 ale prodávají a realizují konkrétní produkty – roboty, PLC, řešení MES/MOM, WMS, CAD apodobně. Náš názor je, že drtivá většina společností používá „velká slova“ k tomu, aby udělali dojem na své potenciální zákazníky. A právě Industry 4.0 je jedním z těchto slov. Nakonec však tyto firmy prodávají a implementují konkrétní produkty s definovaným rozsahem činností. A to často i produkty, které pokrývají pouze několik málo banálních procesů, které nejsou pro provoz společnosti tak klíčové. To může vytvořit iluzi, že společnost používá nejnovější technologie a řadí se tak mezi ty vyspělé a efektivní. To by mohl být omyl.
Jste vedoucím směny, vedoucím výroby nebo majitel výrobního podniku? Položte si následující otázku: jak dlouho Vám bude trvat, abyste přesně zjistili, co každý člověk a stroj ve Vaší výrobě dělá v tomto okamžiku? Můžete tyto informace ihned vyčíslit? A mluvíme o datech v reálném čase, nikoli o údajích ze včerejška nebo od začátku dnešní směny.
V případě, že váháte s odpovědí, nebo byste potřebovali podstatně více než 3 minuty u svého stolu, abyste získali správné informace, dovolte jednu radu: nedělejte si starosti s Industry 4.0, Smart Factories nebo IoT… Potřebujete něco jiného.
My lidé, máme pozoruhodnou schopnost si představit, čeho chceme dosáhnout na konci projektu, ale máme tendenci zapomínat, co je třeba udělat, abychom daného cíle dosáhli. Abychom uspěli, musíme projekt strukturovat a rozdělit na menší úkoly a jednotlivé kroky. Stejná logina platí pro Industry 4.0.
Z toho, co vídáme u našich probíhajících i realizovaných projektů MES/MOM v mnoha evropských zemích, můžeme říci, že např. dánský Industry 4.0 se velmi liší od rumunského Industry 4.0. Proč? Dovolte uvést několik příkladů:
- připravenost místních výrobních procesů;
- migrace technologií v korporátním podnikovém prostředí (staré IMM cestují ze západu na východ);
- odlišné požadavky na technologie, ochota lidí používat nejnovější trendy.
Myšlenka je dostatečně jasná i bez dalšího vysvětlování. Můžeme se bavit o Detailním Rozvrhování Výroby (APS), rozšířené realitě (AR), aditivní výrobě (AM) apod…. Pokud se však přehlíží základní procesy, jako je sběr dat ze strojů a od operátorů nebo integrace na ERP, pak Industry 4.0 je jen bublinou, která Vás odvádí od práce na zdokonalení výrobních procesů v rozumném pořadí a s důrazem na aktuálně potřebné kroky. Neměli bychom a nemůžeme přeskočit žádný krok na cestě k dokonalosti k informační a digitální podpoře výroby (což je na hlavní cíl počinu jménem Industry 4.0).
Otázkou tedy je, jak se tam dostat? Jak dosáhnout snu a žít tzv. Industry 4.0? Pravděpodobně byste se měli začít ptát oněch dodavatelů ,,Industry 4.0‘‘ správnými otázkami, např. jak jsou připraveni a jak robustní jsou jejich řešení a služby.
Nejprve zkontrolujte procesy
Věnujte pozornost standardu ISA-95 a nechte se inspirovat! Nehledejte částečná řešení. Pokud to uděláte, v nejbližší době pak budete pravděpodobně potřebovat další integraci s jiným systémy, což přinese jen další výdaje. Hledejte skutečný systém MES/MOM, který řeší procesy, které chcete pokrýt nyní a budete muset pokrýt i v budoucnu. Pro začátek si to usnadněte – zaměřte se na následujcí oblasti v daném pořadí. Body C, D, E můžete měnit podle skutečného stavu Vašich procesů.
- Řízení a Monitoring výroby v reálném čase (chybějící odvody práce na konci každé směny, zpožděné informace o prostojích, žádná evidence odchylek či přestávek na kávu…)
- Zajištění kvality (sběr a hodnocení dat, reporty, optimalizace, nápravná opatření…)
- Plánování výroby v reálném čase, které odráží skutečný stav strojů, zásoby materiálu, dostupnost personálu, prostoje, údržbu, poruchy…
- Výrobní logistika (jedinečná identifikace kusů, balící jednotky, tracebilita kusů, KANBAN…)
- Údržba (prediktivní údržba, automatizované generování požadavků na údržbu v reálném čase, reporty, integrace na plánovač v reálném čase…)
Vyhodnoťte flexibilitu integrace
Je produkt připraven komunikovat s produkty třetích stran? Mám na mysli připravenost API, uživatelské reporty, vlastní editor vizualizačních obrazovek, XAML (uživatelsky upravitelné grafické rozhraní výrobního klienta) apod.
Zkontrolujte technologie ve připojovaných perifériích
Jaký je dostupný standard pro sběr dat? OPC DA, Euromap 63, Euromap 77, OPC UA, VE 437, RS-xxx… Lze produkt integrovat se staršími stroji nebo softwarem třetích stran?
Sleduje produkt nejnovější trendy?
Cloudové řešení nebo instalace v místě zákazníka, jednorázová platba vs. předplatné, aditivní výroba (AM), rozšířená realita (AR)
Vývoj a podpora produktu
Pravidelné aktualizace SW, soulad s normami jako např. IATF 16 949, FDA CFR Part 11, …
Připravenost integrátora na implementace mimo svůj hlavní region
Může Váš integrátor zajistit implementaci systému i ve Vašich továrnách v zahraničí? Jsou dostupní zahraniční implementační partneři? Přímá nebo nepřímá implementace? Kolik jazykových lokalizací systém podporuje.
Jsme si jisti, že nikdo nechcete kupovat žádné IT řešení z důvodu, že se Vám líbí nějaká konkrétní funkcionalita. Musíte hledat spolehlivé řešení a službu, která se dynamicky přizpůsobí Vašim potřebám a Vašim zákazníkům. Nehledejte zkratky ani triky a zapomeňte na všechny hotové, tzv. „krabicové“ softwarové produkty.
MES/MOM není něco, co naistalujete a zapomenete na to. Je to něco, co s Vámi a Vaší výrobou roste a žije každý den, společně s Vašimi zaměstnanci a požadavky Vašich zákazníků.
V automobilovém průmyslu mohou právě tyto „nevyslyšené“ požadavky (uvedené výše) vést ke konci Vaší konkurence. Nebuďte jako oni, poslouchejte požadavky automotive sektoru a dělejte si v něm VAŠE spokojené zákazníky.
Jiří Jakubec, Business Developer MES PHARIS